Meccstípusok
Fogalmak:
PINFALL: Ez az a pillanat amikor az egyik pankrátor lenntartja a másik pankrátort úgy, hogy mindkét válla érinti a földet és a bíró rászámol 3-at. Ez a pinfall győzelem.
SUBMISSION: A submission győzelem az amikor az egyik pankrátor feladja a meccset, általában azért, mert egy olyan fogásba került bele amiből nem tudott kiszabadulni. A föld kopogtatásával jelzi ezt.
DISQUALIFICATION: Kizárás, leléptetés.
COUNT OUT: Kiszámolás. Ha valaki a ringen kívül tartózkodik akkor a bíró elkezd (általában) 10-ig számolni és ha 10-re sem tér vissza akkor count out, kiszámolták és vesztett.
KNOCKOUT: Kiütés. Akkor van ha az illető 10 rászámolás után sem tud 2 lábra állni.
Pinfall és submission alapú meccsek:
1-ON-1 MATCH: Ez az alap meccstípus, minden műsorban láthatjuk, két pankrátor küzd egymás ellen a győzelemért, amit pinfall-al vagy submission-el szerezhet meg, közben pedig próbálja elkerülni, hogy diszkvalifikálják vagy kiszámolják. Az időlimites meccseket külön nem tárgyalom, általában a sima 1-1 meccseknek 20 perces időkorlátja van. Régen az announcer mindig be is mondta, manapság hanyagolják. Speciális esetekben nem szokott időkorlát lenni, ilyenkor ezt be is jelentik.
SUBMISSION MATCH: Ugyanazok a szabályok mint a 1 on 1 meccsnél, annyi különbséggel, hogy itt csak és kizárólag submission-el lehet nyerni.
TAG TEAM MATCH: Csapat meccs. A csapatok állhatnak bármennyi pankrátorból, de a legtöbbet látott az a sima 2 on 2 tag team match. Minden csapatból egyszerre csak egy pankrátor tartózkodhat a ringben, a többieknek a ring sarkában, a kötélen kívül kell lenniük. Ezáltal mindenféle csapatmunka szabálytalan, kivéve egyet. Egy official tag (hivatalos váltás) után a nem legális pankrátor addig bent tartózkodhat a ringben, amíg a bíró el nem számol 5-ig.
Ha egy csapatban a pankrátorok száma több mint 2, akkor a meccs elnevezésében a pankrátorok össz száma szokott lenni (pl six man tag team match, ami 3-3 ellen), ha viszont a csapatok száma több mint 2 akkor a meccs nevében a csapatok száma szokott szerepelni (pl triple threat tag team match).
Most pedig következzék, hogy mi is az a legal vagy official tag, hogy mi is kell hozzá:
- a kint álló pankrátor mindkét lábának érintenie kell a ring talaját
- a kint álló pankrátornak fognia kell a ringsarokhoz erősített "tag kötelet"
- a tag (váltás) akkor legális ha a két pankrátor valamilyen módon érintkezik egymással
- és végül a váltás akkor lesz teljesen szabályos, ha a fentebb említett 3 dolog teljesül és mindezt a bíró látta is
Kiszámolni csak a legális pankrátort lehet, diszkvalifikálni viszont bárkit.
TRIPLE THREAT MATCH: Három pankrátor küzd egymás ellen, a győzelmet megszerezni pinfall-al vagy submission-el lehet, nincs DQ és count out.
FATAL 4 WAY MATCH: Ugyanaz mint a triple threat, annyi különbséggel, hogy itt 4 pankrátor vesz részt.
HANDICAP MATCH: Erre a meccstípusra egyszerre vonatkoznak a sima 1 on 1 meccs szabályai, illetve a tag team meccs szabályai, mivel valamelyik oldalon többen vannak. A legtöbbet látott a 1 on 2 handicap match. Ilyenkor arra az oldalra ahol 1-nél többen vannak, a tag team szabályok vonatkoznak. Ha esetleg mindkét oldalon 1-nél többen vannak, akkor mindkét oldalon élnek a tag team szabályok (pl 2 on 3 handicap match).
"I QUIT" MATCH: Nincs DQ és count out, az győz aki kimondatja a másikkal azt a két szót, hogy I Quit, azaz én feladom. Igazából ez egy no rules submission match, az érdekessége viszont az, hogy egy mikrofont szoktak használni, hogy mindenki halhassa amikor az egyik pankrátor kimondatja a másikkal, hogy "i quit". Persze nem csak erre szokták használni a mikrofont, de hát ez a no DQ-ból adódik.
IRONMAN MATCH: Szimpla 1 on 1 meccs, azzal a különbséggel, hogy itt az győz aki a meghatározott idő alatt több decision-t (bírói döntést, azaz pinfall vagy submission) gyűjt össze, ami a hosszú évek alatt kialakult gyakorlat szerint általában 30 vagy 60 perc. Ha az idő lejártakor döntetlen az állás, akkor bármelyik fél felajánlhatja a hirtelen halált, viszont a másik nem köteles azt elfogadni.
LUMBERJACK MATCH: Szimpla meccs, de a ringet pankrátorok veszik körül, ők a lumberjack-ek (vagy lumberjill-ek), azzal a feladattal, hogy a küzdő feleket a ringben tartsák.
2 OUT OF 3 FALLS MATCH: Sima meccs, viszont az győz aki 3 decision-ből többet szerez meg, egészen pontosan 2-őt.
NO COUNT-OUT MATCH: NIncs kiszámolás, bármeddig lehet ringen kívül tartózkodni.
NO DISQUALIFICATION MATCH: Vagy más néven No Holds Barred Match. Szimpla meccs ahol nincs DQ. Nem összekeverendő a Hardcore meccsel, mivel itt a pinfall-nak vagy submission-nek a ringen belül kell történnie, továbbá sok esetben a kiszámolás is érvényben van.
FALLS COUNT ANYWHERE MATCH: Szimpla meccs, ahol ringen kívül is lehet pinfall-t vagy submission-t szerezni. Ez igazából magában hordja azt, hogy ez egy no count-out meccs. Ezenkívül meglehetősen emlékeztet egy Hardcore meccsre, de nem az. Igaz, hogy a szabályokban nincs különbség, viszont a kialakult gyakorlatban van. Mégpedig az, hogy míg egy Hardcore meccsnél a fegyverek dominálnak és az, hogy itt most tényleg mindent lehet amit csak el lehet képzelni, addig a tárgyalt meccstípusnál azon van a hangsúly, hogy a decision-t akár ringen kívül is meg lehet szerezni. Tehát ez egy szimpla meccsnek indul, ahol ha esetleg ringen kívülre kerülnek, akkor akár ott is folytathatják. Egy Hardcore meccsen pedig akár már a kezdetkor is tele lehet szórva a ring fegyverekkel vagy maga a pankrátor vonul be már eleve felfegyverkezve.
BLINDFOLD MATCH: Szimpla meccs ahol az egyik vagy akár mindkét pankrátor szemét bekötik, vagyis egészen pontosan egy erre a célra kialakított zsákszerűséget kötnek az adott illető(k) fejére.
BATTLE ROYAL MATCH: Alap szabályok, a meccs nevében szokott szerepelni, hogy hány szereplős Battle Royal-ról van szó, ami általában 4, 5 vagy 6 szokott lenni. A meccs az első pinfall-nál vagy submission-nél nem ér véget, mivel kieséses alapú, tehát addig folytatódik, amíg csak egy pankrátor marad.
Nos itt még meg kell említenem, hogy ennek a meccstípusnak van egy másik fajtája is, aminek igazából a következő nagy kategóriába kellene kerülnie (mivel nem pinfall vagy submission alapú), de ide teszem mert a Battle Royal-okhoz tartozik. Ez az OVER THE TOP ROPE BATTLE ROYAL MATCH. Ami abban különbözik a sima Battle Royal-tól (egyébként a nevében is benne van), hogy egy pankrátort csak úgy lehet kiejteni, hogy a felső kötél felett kell elhagynia a ringet és mindkét lábának érintenie kell a talajt.
Végül pedig, ha már idaáig eljutottunk ne hagyjuk ki a ROYAL RUMBLE MATCH-et se. Ez a meccs egy konkrét ppv-hoz kötődik, mégpedig a minden év januárjában megrendezett Royal Rumble-höz. Ez egy 30 emberes Over The Top Rope Battle Royal, a szabályok ugyanazok, viszont itt mindhárom brand (Raw, Smackdown és ECW) képviselteti magát és aki nyer az választhat a 3 brand champion-je közül, hogy kivel áll ki a Wrestlemania main event-jében.
HARDCORE MATCH: A legdurvább meccsfajta, abszolút mindent lehet, nincs DQ, nincs count out, bárhol lehet pinfall-t vagy submission-t szerezni. A WWF korszakban volt Hardcore Championship, aminek volt egy érdekessége, mégpedig az, hogy bármikor el lehetett venni az adott bajnoktól, na persze kellett hozzá egy bíró, de akkor is számottevő különbség a többi bajnoki címhez képest. A meccs jelegzetessége volt a rengeteg féle fegyver használata, általában már a meccs kezdetén tele volt a ring különféle fincsi kis fegyverekkel, mint például stop tábla, gitár, fém tálca és még sorolhatnám.
GAUNTLET MATCH: Ez egy olyan meccstípus ahol 2 pankrátor küzd egymás ellen és amikor az egyik veszít, akkor a helyére egy másik pankrátor érkezik és ez addig folytatódik, amíg el nem fogynak a résztvevők. Aki az utolsó párharcot nyeri, az az egész meccs győztese.
TURMOIL MATCH: Vagy más néven Tag team turmoil match. Ez ugyanaz mint a Gauntlet meccs, annyi különbséggel, hogy itt csapatok vesznek részt.
BEAT THE CLOCK MATCH: Ez több sima 1-on-1 meccset foglal magában, különböző pankrátorokkal. A cél, hogy az adott meccseket minél gyorsabban nyerjék meg. A végső győztes az, aki a legrövidebb idő alatt szerezte a győzelmét. Ezt úgy szokták lebonyolítani, hogy az első meccs idejét alapnak veszik a többivel szemben, tehát a későbbiekben ha ezt az időt átlépik akkor automatikusan vége a meccsnek. Ha valakinek sikerül megdöntenie az alap időt, akkor onnantól kezdve az övé lesz az új alap idő. A versenyből a vesztes pankrátorok természetesen teljesen kiesnek.
SPECIAL GUEST REFEREE MATCH: Egy szimpla meccs, ahol a különlegesség a bíró személyében van. Mivel nem egy hivatásos bíró bonyolítja le a meccset, hanem valaki más, pl manager, egy híresség vagy egy másik pankrátor. Az érdekessége abban van ennek a meccsnek, hogy egy bíró bármit megtehet, olyan sebességgel számol ahogy akar, azt lát meg amit csak akar. Ezért a vendég bíró személyétől, illetve a meccsben résztvevők személyétől függően érdekes meccseket láthatunk, mivel a vendég bíró viselkedése nagyban fog függeni attól, hogy milyen kapcsolatban áll a küzdő felekkel.
Olyan meccstípusok, melyeket nem pinfall-al vagy submission-el kell megnyerni:
INFERNO MATCH: A ringet lángok veszik körül, amik gázzal töltött csövekből jönnek és az nyer akinek sikerül a másik egy testrészét vagy ruhadarabját felgyújtania.
FIRST BLOOD MATCH: Aki először vérzik az veszít. Természetesen nincsenek korlátok, mindent lehet.
BRA AND PANTIES MATCH: Ezt a meccset csak és kizárólag nők szokták játszani (bár a mai világban minden megtörténhet), a nevében is benne van, hogy melltartókról és bugyikról szól. Egészen pontosan az a cél, hogy a másikat bugyira és melltartóra levetkőztessék, a győztes az akinek ez hamarabb sikerül.
BRA AND PANTIES GAUNTLET MATCH: Hasonló a sima Gauntlet meccshez, csak itt dívák szerepelnek és akkor esik ki valaki, ha bugyira és melltartóra vetkőztetik.
LAST MAN STANDING MATCH: Egyféleképpen lehet csak győzni, knockout-al azaz kiütéssel. A rászámolás akkor szakad meg ha az illetőnek egyik térde sincs már a földön.
CASKET MATCH: Koporsó meccs. A ring mellé van állítva egy koporsó és az győz, aki a másikat belehelyezi és lecsukja a fedelet. Általában Undertaker ellen vívják ezt a meccstípust.
Ennek van egy "durvább" változata BURIED ALIVE MATCH néven. Itt szintén ugyanaz a cél, annyi különbséggel, hogy itt el is kell temetni az ellenfelet, élve. A koporsó egy gödörben van elhelyezve (közel ahoz a területhez ahol a pankrátorok bevonulnak), körülötte földdel és egy markológéppel vagy lapáttal.
AMBULANCE MATCH: A ring közelében egy mentőautó van leparkolva és az győz akinek sikerül a másikat betennie a kocsiba, rácsuknia az ajtót és kihajtani a ring terültéről.
Ennek van egy szintén hasonló változata, amit itt kell megemlítenem, mégpedig a LAST RIDE MATCH. A kölünbség itt mindösszesen annyi, hogy az ellenfelet nem egy mentőautóba kell tenni, hanem egy halottaskocsiba. Ez szintén egy meccstípus, ami Undertaker nevéhez fűződik.
STRETCHER MATCH: A ring mellett van egy hordágy, az győz aki ráhelyezi a másikat és sikeresen kitolja a ring területéről.
Fegyver alapú meccsek:
LADDER MATCH: Valamilyen tárgy (általában bajnoki öv) fel van függesztve a ring fölé és a pankrátoroknak az elhelyezett létrák segítségével kell megszerezniük.
A Wrestlemania 21-en debütált ennek a meccstípusnak egy másik változata, a MONEY IN THE BANK LADDER MATCH. Itt 6 pankrátor küzd egymás ellen és a ring fölé egy táska van felfüggesztve. A táskában egy címmérkőzésdre feljogosító szerződés van, amit 1 éven belül bármikor (értsd a szó legszorosabb értelmében) be lehet váltani.
TLC MATCH: Tables, Ladders and Chairs match, azaz asztalok, létrák és székek. A cél ugyanaz mint a Ladder meccsnél, csak itt szerepet kapnak asztalok és székek is. Igazából ez ugyanaz mint a Ladder meccs, de mint már mondtam egyszer, a pankrátorok általában azt csinálják ami az adott meccstípus nevében benne van.
(OBJECT) ON A POLE MATCH: Egy hosszú rúd van felállítva a ring egyik sarkában és általában valamilyen fegyver van elhelyezve a tetején. A Ladder meccshez képest annyi a különbség, hogy az adott tárgy megszerzésével még nem ér véget a meccs, mivel ez a tárgy az egyetlen legális fegyver és aki leszedi, az használhatja.
BULLROPE MATCH: A két pankrátor egy kötéllel van összekötve, általában egy kolomppal a közepén, amit akár használni is lehet. A meccs lényege, hogy egyik félnek sincs lehetősége egy bizonyos távolságnál (a kötél hossza) messzebb mennie. Ezt a meccstípust Dusty Rhodes tette híressé.
Egy másik változata a CHAINS MATCH, ami ugyanaz csak kötél helyett láncot alkalmaznak.
STRAP MATCH: Nagyon hasonló a bullrope meccshez, itt a pankrátorok szintén össze vannak kötve, általában egy szíjjal és a cél az, hogy a ring mind a 4 sarkában lévő gombot meg kell nyomja megszakítás nélkül. Ez azt jelenti, ha például az egyik pankrátor lenyomott már 2 gombot és ekkor a másik megnyomja valamelyiket, akkor kezdődik elölről.
TABLES MATCH: Asztal meccs. Az győz aki összetör egy asztalt az ellenfelét felhasználva. Az nem számít ha esetleg valaki véletlenül tör össze egy asztalt, pl a támadó pankrátor elől félreugranak és az beleszalad az asztalba vagy az illető rá akar ugrani az asztalra felfektetett ellenfelére, de az lemászik az utolsó pillanatban. Persze lehetnek kivételes esetek, ahol az dönt hogy mit is látott a bíró.
Olyan meccsek, ahol a pankrátorok be vannak zárva valahova:
STEEL CAGE MATCH: Szimpla ketrecharc. A ketrec közvetlenül a ringre van ráhúzva és háromféleképpen lehet megnyerni, pinfall, submission vagy a ketrecből kimenekülve. Kijutni két módon lehet, vagy a ketrec tetején átmászva vagy pedig a ketrec ajtaján át. Ez utóbbinál a bírónak szólni kell, hogy nyissa ki, mivel a meccs elején egy retesszel bezárják. A kimenekülés akkor érvényes ha a pankrátor mindkét lába érintette a talajt.
HELL IN A CELL MATCH: Szintén ketrecharc, csak sokkal nagyobb. Ez már nem a ringre van ráhelyezve, hanem a ring körül van és zárt a teteje. A meccs kezdetén az ajtót lánccal és lakattal lezárják, amit a meccs végéig nem nyitnak ki. Pinfallal vagy submission-el lehet nyerni. A meccs különlegessége sokáig az volt, hogy valami oknál fogva kinyílt a ketrec ajtaja (pl megsérült a bíró és a mentősöknek be kellett menniük érte), a pankrátorok kijutottak és felmásztak a tetejére, ahol mindenféle látványos és életveszélyes dolgokat csináltak. Ezek közül a leghíresebb Mick Foley (Mankind) 1998-as mutatványa a King Of The Ring ppv-n, amikor is leugrott a 15 láb magas ketrec tetejéről egyenesen rá a kommentátorok asztalára. Mára már ez az elem eltűnt, szokványos ketrecharc lett belőle. Egyetlen változás történt, mégpedig 2006-ban, nagyobb lett a Hell in a cell ketrec.
ELIMINATION CHAMBER MATCH: Ez egy kör alakú ketrec, ami úgy veszi körül a ringet, hogy körülötte a ring talajával egy szintben van a ketrec alja. A ring négy sarkában van egy-egy golyóálló üveggel borított cella. A meccset két pankrátor kezdi el a ringben, akikhez aztán általában véletlenszerűen, bizonyos időközönként csatlakozik egy pankrátor a cellákból. A meccs kieséses alapú, tehát az győz, aki utoljára marad. Érdekességek az Eliminiation Chamber-ről: 36 láb hosszú az átmérője, 10 tonna acélból készült és 2 mérföld láncból.
PUNJABI PRISON MATCH: 2006-ban debütált, a Great Khali nevéhez fűződik. 2 bambusz ketrec van felállítva a ring körül, az egyik, ami közvetlenül a ring körül van, 16 láb magas, a másik, ami a ring körül áll a földön, 20 láb magas és 8 oldala van. A belső ketrecnek 4 kis ajtaja van, amik mellett egy-egy bíró áll, hogy a pankrátorok kérésére kinyissák azokat. Minden ajtó kinyitását csak egyszer lehet kérni és csak 60 másodpercre marad nyitva, utána végleg lezárul. Ha mind a 4 lezárult akkor már csak a ketrec tetején átmászva lehet kijutni az elsőből, ahol is hegyes tüskék vannak. A második ketrecből viszont már csak és kizárólag a tetején való átmászással lehet kijutni. Végül az győz, akinek először érinti mindkét lába a földet a ketrecen kívül.
Helyszín alapú meccsek:
BOILER ROOM BRAWL MATCH: Ennek a meccsnek az adott aréna kazánháza szolgál helyül és a cél az, hogy kijussanak innen.
PARKING LOT BRAWL MATCH: Ez a meccs az adott aréna parkolójában zajlik és a hardcore meccs szabályai mérvadóak, azaz pinfall-al vagy submission-el lehet nyerni.
Egyéb meccsfajták:
BOXING MATCH: Klasszikus box meccs, rendesen boxoló felszerelésben szoktak küzdeni, a meccs menetekre van osztva. Jellegzetessége az szokott lenni általában, hogy valamilyen módon idő előtt meg szokott szakadni, pl csal valamelyik fél vagy pankrátor mozdulatokat használ.
PILLOW FIGHT MATCH: Párnacsata. Nők szokták vívni, a szimpla 1 on 1 meccs szabályai élnek, annyi különbséggel, hogy egy ágyat helyeznek el a ringben, rajta párnákkal.
Ennek a meccstípusnak egy másik változata a LINGERIE PILLOW FIGHT, ahol a dívák mindenféle különleges fehérneműt viselnek.
..... RULES MATCH: Ennek a meccsfajtának a neve szituációtól függ, a kipontozott helyen szerepel, hogy mi is az pontosan (pl Duchess of Queensberry). Az egésznek igazából az a lényege, hogy az ismeretlen névből adódóan senki sem tudja a meccs szabályait. Ezt általában heel pankrátorok szokták felajánlani, hogy aztán ők találhassák ki a szabályokat meccs közben.
Továbbá vannak még olyan meccstípusok, amelyeknél valamilyen stipuláció (feltétel, kikötés) van meghatározva (stipulációs meccsek). A meccs neve az adott stipulációtól függ, leggyakoribbak például a LAST CHANCE MATCH, ahol az adott bajnokkal szemben a kihívónak ez az utolsó esélye a cím megszerzésére, többet ugyanennél a bajnoknál nem próbálkozhat vagy például a LOSER LEAVES ...... MATCH, ahol is a vesztes pankrátornak valamilyen helyet el kell hagynia (pl loser leaves raw match). Ezeken kívül van még egy gyakori stipuláció, mégpedig a LOSER MUST RETIRE MATCH, ahol a vesztes félnek vissza kell vonulnia. A kialakult gyakorlat szerint természetesen nem örökre, még akkor sem ha esetleg ez volt kikötve.